Vzdělání, které bude užitečné i za dvacet let #ŽIVOBYTÍ pro 442 356
Vzdělání, které nestárne, jsou kompetence – získávat a vyhodnocovat informace, sebevzdělávat se, pracovat v týmu, používat mateřský i cizí jazyk, umět prezentovat svoji práci, zažít tvorbu nějakého produktu od začátku do konce. Na všech typech středních škol proto budeme posilovat všeobecné vzdělání a smysluplné praxe. Odborné školy postupně změníme na reálky s velkou mírou prostupnosti mezi obory. Cílem je neztratit žádný talent!
Investovat do krajiny se vyplatí!
Obnova
krajiny je nutná proto, aby krajina byla odolnější proti suchu, proti povodním
z přívalových srážek a klimatickým extrémům, které jsou stále častější.
Jde o stovky malých a středních staveb – tůní, mokřadů, rybníků, zasakovacích
příkopů, poldrů, hrázek. Takové zakázky jsou ideální pro místní firmy.
Předchází jim projektová příprava, je potřeba řízení a administrace projektů,
což jsou další pracovní příležitosti pro místní občany. A přínosy těchto
investic budeme čerpat po desítky let! Ať už jde o dostatek vody ve studních, o
lepší podmínky pro zemědělství a pro lesy, nebo o to, že nebudeme muset budovat
další kilometry vodovodů, přivaděčů a hlubokých vrtů a že nebudeme muset platit
za povodňové škody. Je to ta jedna z nejlepších investic, jakou si lze
představit.
Úkolem školy je pomoci každému rozvinout svůj talent
Kraj zřizuje
střední školy a má prostřednictvím ředitelů vliv na jejich fungování. Nynější
systém středoškolských oborů je málo prostupný, atraktivita profesního
vzdělávání na střední úrovni je nízká. Ve 14 letech věku je obtížné se
rozhodnout o budoucí profesi.
Jednotné
přijímací zkoušky nahradíme v co největší míře ústními (skupinovými)
pohovory s uchazeči, kde je prostor najít reálnou motivaci žáka a jeho
osobnostní kvality a diskutovat o jeho portfoliu.
Spolu
s řediteli větších středních škol s více obory budeme zvyšovat prostupnost
a flexibilitu vzdělávání, zřídíme „reálnou střední školu“. Ta umožní v rámci
jedné školy individuální studijní dráhy včetně různých tradičních typů od
gymnázia po odbornou školu či učiliště. Ze skladby předmětů si každý student
sestaví výběr podle svých předpokladů a zájmu (více zaměřené profesně,
přírodovědně nebo humanitně). Vhodným nástrojem je kreditní systém a
koncept „svobodných pátků“, který studentům umožní navštěvovat i předměty
jiných středních škol.
Studenti
by měli mít možnost prokázat zvládnutí učiva v konkrétním předmětu a ročníku
kdykoli během školního roku a dále se v rámci vzdělávání věnovat vzdělávání
podle svého zájmu a dohody s vedením školy a vyučujícími.
Vzdělání, které bude užitečné i za 20 let
Připravujeme
dnes děti na zaměstnání, která mnohdy ještě ani neexistují. Učíme je
technologie, které budou zastaralé, ještě než dostudují. To podstatné je naučit
je kompetence – získávat a vyhodnocovat informace, pracovat v týmu,
používat mateřský i cizí jazyk, umět prezentovat svoji práci, zažít tvorbu
nějakého produktu od začátku do konce. Na všech typech
středních škol proto budeme posilovat všeobecné vzdělání a smysluplné praxe.
Jednou
z důležitých kompetencí je i schopnost samosprávy. Podpoříme vznik a
fungování středoškolských parlamentů a dalších studentských iniciativ.
Investovat do lidí se vyplatí!
Ve školství
platí ještě více než jinde, že skvělých výsledků dosahují skvělí a motivovaní
ředitelé a učitelé.
Zásadní
rolí ředitele má být péče o učitele, studenty a o vizi školy. Proto podpoříme
zavádění pozic sdílených administrativních a technických pracovníků, kteří
pomohou sejmout z ředitelů některé zejména rutinní úkony. Konkurzy na ředitele školy budeme organizovat tak, aby
aktivně lákaly kvalitní pedagogy a nezvýhodňovaly stávající ředitele.
Učitelé
musí mít možnost ovlivňovat strukturu vyučování podle svých pedagogických
potřeb – mít přímý vliv na rozvrh hodin včetně rozložení hodinové dotace svého
předmětu, na počet a složení studentů v konkrétních hodinách, na možnost
využívat externí zdroje a mít snadnější přístup k financím prostřednictvím
jednoduchých mikrograntů atd. Podpoříme vznik a fungování
učitelských klubů pro sdílení a vzájemnou podporu mezi pedagogy napříč školami,
jako inspiraci a prevenci proti vyhoření.
Spolehlivá veřejná doprava je krví ekonomiky kraje
Podpoříme aktivity, zlepšující integraci provozu
jednotlivých módů veřejné dopravy mezi sebou a s cyklodopravou - informace o
skutečné poloze vozu on-line, zlepšení přestupních terminálů, K+R a P+R stání u
zastávek včetně P+R pro kola
Budeme jednat o sjednocení tarifů krajské dopravy a
MHD velkých měst a také o pořizování a sdílení dat o skutečném využití spojů
cestujícími. Data budeme zveřejňovat ve strojově čitelném formátu pro veřejnou
kontrolu a možnost vývoje chytrých aplikací. Tarif navážeme na turistické
motivační benefity.
Počítáme s tramvají mezi Libercem a Jabloncem jako s páteřní
součástí veřejné dopravy kraje a podpoříme optimalizaci jízdních řádů vlaku,
tramvaje a autobusu tak, aby každý mód plně využil svoje silné stránky ve
prospěch cestujících.
Zavedeme jakou součást integrovaného tarifu platbu platební
kartou a mobilem (pípnutí při nástupu a výstupu) – inspirací je nám město
Ostrava.
Za přesně daných podmínek v místech, kde je
neekonomické dotovat pravidelné autobusové linky, umožníme využít jako součást
veřejné dopravy taxi za dotovanou cenu.
Organizačně i finančně podpoříme přípravu výstavby
multimodálních dopravních terminálů, jako jsou plánované terminály v Liberci a
Jablonci nad Nisou či v Raspenavě.
Co můžeme vozit po kolejích, ať tam také jezdí
Prosadíme zlepšení návaznosti jednotlivých vlakových
spojů, aby se zkrátily čekací doby na přípoj, aby se minimalizoval počet
takzvaných nepřípojů.
Budeme jednat se sousedními kraji, aby vlaky, jak se
stále ještě stává, nekončily na hranicích kraje, ale aby i přes
jejich hranice spojovaly přirozená sídelní centra, jak to bylo naprostou
samozřejmostí v minulosti. Aby všechny spoje vycházely a končily vždy jen
tam, kde je možnost přestupu na další spoje železniční či autobusové.
Nesouhlasíme s uzavíráním a bouráním nádražních budov,
podpoříme obce v jejich snaze tyto budovy převzít a využít je i
k dalším společenským či kulturním účelům při zachování jejich
dosavadní funkce.
Budeme prosazovat komfortní spojení významných
turistických a rekreačních destinací kraje a krajů sousedních veřejnou
dopravou, nejlépe železniční. Například Českosaského Švýcarska a Jizerských hor
a Krkonoš, na jejichž propojení veřejnou dopravou se již v minulosti
zformulovala společenská objednávka.
Podpoříme a budeme prostředky, které má kraj
k dispozici (včetně práva zákonodárné iniciativy) prosazovat modernizaci
tratí tak, aby postupně byly konkurenceschopné se silniční dopravou. Přednostně
podpoříme modernizaci těch tratí, které umožní výrazné zrychlení železniční
dopravy z krajského města a velkých měst kraje do Prahy.
Kolo je rovnocenný dopravní prostředek
Budeme podporovat další rozšiřování sítě cyklostezek a
cyklotras jako rovnocenného druhu běžné dopravy, nejen jako infrastrukturu
sloužící sportovním a volnočasovým aktivitám.
Podpoříme posílení práv uživatelů cyklodopravy např.
pomocí vyhrazených a chráněných pruhů a vhodného dopravního značení i na
běžných komunikacích. Cyklisté a pěší odtud nesmí být žádným způsobem
vytlačováni, přílišné oddělování jednotlivých druhů dopravy je nebezpečné,
podporuje nesnášenlivost a agresivitu zejména ze strany silnějších a méně
ohrožených účastníků silničního provozu.
Při dalším rozšiřování sítě cyklostezek upřednostníme
levnější varianty jejich budování využitím přírodě blízkých
materiálů a postupů, minimalizujících zásahy do okolní přírody.
Prioritou
v doplňování sítě cyklostezek jsou úseky, kde chybí spojení do rekreačních
oblastí pro místní obyvatele.
Více k tématu cyklistiky v podcastu s Radkem Patrným.
Těžké kamiony nepatří na krajské silnice
Budeme prosazovat zásadu, že žádná obec
v Libereckém kraji, ani žádná její místní část, nesmí zůstat bez obsluhy
veřejnou dopravou. Minimálně musí dopravní obslužnost zahrnovat spoje
školní, dále spojení do zaměstnání a k zajištění dalších základních
dopravních potřeb obyvatel, tedy cesty k lékaři, za nákupem, k vyřízení úředních
záležitostí, nelze-li je vyřídit jinak, například pomocí elektronické
komunikace.
I s využitím práva zákonodárné iniciativy krajů
se budeme snažit prosadit zpoplatnění všech silnic pro kamionovou a těžkou
nákladní dopravu tak, aby už nedocházelo k objíždění zpoplatněných úseků
přes obce a k jejich neúměrné zátěži, k ničení komunikací, k
ohrožování dopravní bezpečnosti, ke zhoršování komfortu života v obcích a
k poškozování životního prostředí.
Začneme kontrolovat přetížené kamiony. Nelze
donekonečna jen opravovat rozbité silnice, po kterých jezdí přetížené kamiony,
které je dále ničí. Nainstalujeme silniční váhy tam, kde je obava z přetěžování
vozů opodstatněná. Liberecký kraj dosud automobily vůbec neváží, přitom
přetížené nákladní automobily škodí silnicím mnohonásobně více než ty, které
pravidla dodržují.
Garanti:
Jaromír Baxa (školství, ekonomie)
Kateřina Čechová (školství)
Jindřich Felcman (doprava)
Josef Šedlbauer (doprava)
Radek Patrný (cyklodoprava)
Jiří Louda (obnova krajiny)
Články k tématům:
Školství
- Volební program #ŽIVOBYTÍ pro 442 356
- Změna je život (o potřebě celoživotního vzdělávání a podpoře všeobecného vzdělání i na odborných školách)
- Přijímat lidi místo čísel (o přijímačkách na střední školy)
- Jak zvládají pandemii ve Volavci: inspirace z venkovské školy
- Liberecký kraj nedopadl ve srovnání školáků dobře
- Učíme děti nebát se (podcast Olgy Žákové)
- Je nutné, aby se celoživotní vzdělávání stalo normou (podcast Kateřiny Čechové a Jaromíra Baxy)