Přijímat lidi místo čísel



image

Nejspíš už máte ve svém životě za sebou nějaký ten pracovní pohovor. A nejspíš jste si to zrovna neužívali. Desítky koučů a lektorů vám nabídnou, že vás na něj připraví. Dobře totiž vědí, že to neumíme, nejsme na to prostě zvyklí. Když jsme byli mladí, málokoho zajímalo, kdo jsme, ale jaká jsme nasbírali čísla - známky, procenta v testech. Až později chceme od lidí, aby měli zájmy, aktivity a umění sebeprezentace. K tomu ale musíme dát průpravu už těm „malým lidem“.


Školy mají zákonnou povinnost použít v přijímacím řízení jednotný písemný přijímací test z češtiny a matematiky. Ten musí o přijetí či nepřijetí uchazeče rozhodovat ze 60 %. A zbytek? Za nás to mají být rozhodně zájmy a schopnosti dětí, které k přijímačkám přicházejí. Z vlastní zkušenosti vím, že hlavně na prvním stupni skoro nenarazíte na dítě, které by nemělo svůj koníček, svou srdcovou záležitost. Ať to jsou koně, dinosauři, tancování, vlaky, koloběžky. Jsou to témata, o nichž dokáží se zanícením hodiny vyprávět. Bohužel se stává, že ve škole časem nabudou přesvědčení, že to, co je baví, je hloupost a záleží jen na tom, co jim předkládáme my.




Na několika málo středních školách v ČR jsou už teď ústní pohovory součástí přijímaček. Například na Integrované střední škole v Mladé Boleslavi tato praxe funguje už od roku 2011. „U nás má pohovor váhu celých 40 % a je vlastně rozhodující. Zjišťujeme při něm komunikativnost žáka, jeho vyjadřovací schopnosti a zájem o obor. Bavíme se o portfoliu a jeho zájmech a zálibách, abychom zjistili, jak je žák zaměřený,“ vysvětlil mi ředitel ISŠ Štefan Klíma. Portfolio je podle něj skvělým a žádaným podkladem. Jedná se vlastně o soubor prací žáka, na které je hrdý, k nimž má osobní vztah. Při rozhovoru nad ním se ukáže kromě dovedností a osobnostních kvalit i nejniternější motivace. „Portfolia má zatím málo žáků, ale každý rok se jejich počet zvyšuje,“ doplnil.


I v Libereckém kraji lze narazit na školy, které ústní pohovor využívají. V Liberci je to např. Doctrina - Podještědské gymnázium. „Dcera měla s sebou k přijímačkám desky, ve kterých bylo to, co chtěla prezentovat – její sbírka básniček, plakáty na dějepis, které po sestavení tvoří časovou osu a Průvodce po Středočeském kraji, který vytvořila sama, ale na její ZŠ se o to nikdo nezajímal. Členové komise si všechno prohlíželi a ptali se jí, jak práce vznikaly, co ji baví, zajímalo je, co a jak dělá. Pohovor byl velmi příjemný a dcera z něj měla skvělý pocit,“ popsala mi svou zkušenost Tereza Podholová, maminka žákyně, která pohovor absolvovala.


V uskupení Pro KRAJinu máme zajímavé lidi i díky tomu, že neklademe důraz na jejich čísla – léta politické praxe, majetek, ale na jejich osobnost, dovednosti, talenty. Na to, v čem mají své srdce. To by nás mělo zajímat u všech. I u dětí a mladých lidí. Proto navrhujeme zavést na středních školách v kraji ústní přijímací pohovory jako podstatnou součást přijímacího řízení na střední školu. Inspirujme se tam, kde to funguje. Jsme připraveni najít v součinnosti s vedeními škol i učiteli ideální cestu.


Kateřina Čechová


Celý program Pro KRAJinu najdete zde.

nejnovější články
image

Josef Šedlbauer: Musíme to překlepat, a využít koupený čas k zásadním změnám

Rozumím tomu, že jste po včerejším oznámení opatření naštvaní, unavení, znechucení nebo vystrašení z toho, kam spějeme.

Více
image

Ovocné aleje i Sad zrození: přidejte se k sázení!

Pomozte sázet nové aleje ovocných stromů, ať máte za deset let kam chodit na rande nebo na procházku s dětmi.

Více
image

182 miliard pro budoucnost

Peníze na obnovu země po pandemii můžeme využít k uzdravení krajiny i českého školství. Současný vládní návrh není dobrý.

Více